Welkom op mijn blog. Ik ben altijd wel ergens mee bezig: met haken, quilten, handletteren, zingen of kleuren. Zoals een oud spreekwoord zegt:'Een vrouwenhand en een paardentand staan nooit stil...' Kijk mee met mijn hobby's en laat gerust eens een reactie achter.

dinsdag 20 februari 2018

Quiltpraat

Eerst deze nog even, omdat ik hem zo leuk vindt...


En dan zal ik jullie nu bijpraten over mijn quiltbezigheden van de laatste tijd. Of eigenlijk zelfs maar van de afgelopen week. Daarvoor heb ik niks op quiltgebied gedaan. Bij mijn opruimronde door het huis kwam ik natuurlijk ook de SBS-quilt tegen. Hier zie je een stuk ervan:


Deze lag al minimaal een jaar te wachten om doorgequilt te worden. Ik heb hem dus klaargelegd, met garen, naalden, vingerhoed, blauwe verdwijnstift en quiltring erbij. Vervolgens lag hij nog anderhalve maand te wacht. Toen alles maar eens beneden gelegd en ja hoor, na twee weken heb ik de eerste steekjes gezet. 


En ik snap niet, waarom ik zo lang gewacht heb met doorquilten. Als ik bezig ben, is het een heerlijk rustgevend werkje om te doen. En de quilt wordt er zo mooi van! Dus dat ga ik de komende weken afmaken. 

Maar ik ben ook met iets nieuws begonnen. Zoals de vaste lezers van mijn blog (als ik die heb...) weten, heb ik voor de kinderen van mijn vriendinnen ook quilts gemaakt. Eén van mijn vriendinnen heeft kinderen die in Taiwan geboren zijn. Binnenkort komt hun vierde kindje. En die krijgt natuurlijk ook een  quilt van mij. Even opfrissen, welke quilts ik voor zijn broers en zus heb gemaakt.




Alledrie heel verschillend! Nu moest het iets met groenige kleuren en panda's worden. 

Er zijn allerlei pandaquilts te vinden op internet. Samen met mijn vriendin heb ik deze quilt als uitgangspunt gekozen.


Ik kreeg een hydrofiele doek mee voor de kleur, want die was ongeveer hetzelfde als de kleur die op de muur zit. Een beetje mintgroenig. Tekenen...rekenen...lapjes kiezen...lapjes kopen...lapjes wassen....nog een keer wassen...en nog eens....strijken....knippen....naaien!






De vier blokken zijn voor de hoeken. Die heb ik met de paper-piecing techniek gemaakt, op de naaimachine. De bamboeblokken komen langs de rand, daar moet ik er tien van maken. Is eigenlijk ook een paper-piecing patroon, maar dat zie ik niet zo zitten. Zoveel stukjes en dan tien keer. Niet mijn ding. Dus ik zet de ondergrond met de machine in elkaar, de bladeren met vliesofix op de stof strijken en dan met de hand en DMC-garen een randje erlangs met de festonsteek. Vind ik leuk om te doen en het werkt voor mij beter. Ook vind ik de afwisseling in de quilt qua techniek leuk. 

Nou, tot zover mijn quiltperikelen. Ik laat snel weer van me horen  en zien!




4 opmerkingen:

  1. Wat leuk zo'n quilt met een Panda beer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend leuk en wat lief dat je dat voor je vriendin haar kinderen doet. Erg mooi. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vond je ideeen leuk je bent ook een bezige bij

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk, dat je mijn blog bezoekt. Laat gerust een berichtje achter!